Sunday 13 July 2014

LANGKAWI -HATYAI (DAY 1)

LANGKAWI -HATYAI (JUN 2014)

Adoi...lamanya lah blog ni tak di update

Hari ni aku nak update trip langkawi dan hatyai masa bulan Jun lps.
Suppose utk trip ni 4 org yg pergi....2 org geng selipar kentel and 2 org our opismate...tp last2 tinggal aku ngan si nor saja . Maka jdlah trip duo selipar kentel

Tiket ke langkawi yg kami dapat adalah RM 96 return. Hajat awal adalah nak ke koh lipe dr langkawi....tp hajat x kesampaian sbb bot utk ke koh lipe adalah dr oct ke apr shj.Jadi arah tujuan ditukar dari koh lipe ke hatyai.Sebabnya, apa nak buat sampai 4 hr di langkawi kan....so..kita pikir mana mau terjah.

Day 1

1st time flight kami dr KLIA 2...memasing kluar awal...sbb member2 ckp terminal ni mmg besar..
Aku naik ERL ekspress dr KL sentral..rega RM 35one way. Nor pulak naik bas dr KL sentral...rega RM 10.

Naik ERL dlm 30 minit sampai KLIA 2 ( last station). Naik bas pepagi tu...Nor ckp dlm 1 jam.

Kluar dr ERL, aku follow jerlah signboard tu...call si nor...dia kata dia tunggu kt KFC domestic hall...aku ty jaga kt KLIA2 tu...dia tunjuk aku level 2 mana tah...aku cr2 x jumpa...melilau jgk lah nak cr KFC tu pun..last2 jumpa jgk..sakit bahu ngan kaki aku mencari..mmg jauh wei...tu blm masuk bab mencari gate utk departure...Ya allah...masa ni mmg aku rasa rindu sama LCCT tu.punyalah hazab nak sampai ke departure gate tu

Dah sampai ke gate semua..masuk ke boarding room..ada plk announcement kata flight delay..aku dah x sedap duduk..aku nak kejar boat ke satun plk oiiii.


Nampak setiap boarding gate yg ada aerobridge tu...skrg x dak chance nak bergambar kt landasan dah


Tmpt menunggu sblm check in kt boarding gate.lps tu masuk lak tunggu kt boarding room (blkg tu ha)

Kami sampai di Langkawi Int airport dlm pukul 2 ptg...ambik teksi ke Kuah Jetty dgn harga RM 30/teksi.
Perjalanan dlm 30min. Sampai2 terus ke kaunter feri...rupaya feri hanya ada 2 trip utk bln June..1 pagi and 1 petang. Kami terpaksa ambik yg pukul 5ptg. Kt sini juga ada jual tiket feri sekali ngan transport ke Hatyai .Harga dlmRM 70/way. Kami beli tiket feri shj ( rm 30/way) dgn harapan kami akan naik shared van ke hatyai di saturn.

Memandang masapun masih awal...kami mkn2 dulu kt foodcourt dan jln2 kat dataran lang.

 Not bad. Ada byk selection of stall.Tmpt yg agak bersih.
 Aku pilih nasik goreng sotong. 
 Welcome to Langkawi..last aku sampai sini thn 2008
 Dirasmikan oleh DR M.Kenal sapa DR M????

Jam 4 ptg kitorang dah gerak ke imigresen gate...gate imigresen ke saturn hanyalah sebuah pintu kaca yg kena push tu..terkejut aku..punyalah old school...adalah dlm 20 kerusi kt luar tu utk menunggu..ramai jgk yg nak ke saturn hr tu.Lps tu x ada bag scan semua...nak bwk masuk pistol pun leh ni.Kata jer feri pukul 5 tp 5.30 br gerak.

Perjalan dr langkawi ke saturn dlm 1 jam..Sampai di saturn dlm pukul 5.30 waktu thailand (lambat sejam dr msia).Sbb sampai agak lewat, x leh kluar ikut pintu feri..kena lak naik ke tingkat atas feri yg open air tu..then melangkah palang dia..then they all provide titi utk ko sampai ke bwh...ya allah..rasa mcm pendatang pun ada.

Lps dah siap imigresen semua..mula cr van..tp semua dah x ada,...katanya last van pukul 5 ptg...adoi...camna ni.Kami try ambik songthew ( THB 30/pax ) ke saturn bas station...rupanya last bas pun dah gerak...No choice kami terpaksa sewa satu van ke hatyai dgn harga (THB 1200) .Apa nak buat sbb dah book hotel kt hatyai.

Dr saturn ke hatyai dlm 2jam...kami sampai di Hatyai Central Hotel dlm pukul 8.30 mlm. Masa check in ,staff situ lak ckp bilik x ada air..aduh..apalah cubaan trip kali ni.Dia leh ckp esok 8 pg br ada air..Nak ngamuk dah aku ni...aku mintak refund nak cr hotel lain..dia refuse lak.Nak x nak kami check in lah jgk..
Masuk2 bilik terus pegi toilet..buka paip..ada air...Ooiiii,,,cpt2 mandi sementara air ada ni...apalagi cpt2 kitorang mandi...mana tau tetiba esok x ada air kan....

Dah siap mandi semua..kami kluar nak jelajah suasana mlm di hatyai dgn nak cr mkn.Kitorang bergerak ke Lee Garden plaza...aku dulu pernah dtg sini...jd igt2 lupa jln nya..tp akhirnya sampai lah jgk..dlm 10 minit jln kaki dr Hatyai central hotel.

Jumpa ni on the way to Lee Garden..jom masuk dulu

Ada byk souvinier kt sini..tp???aku x beli apa pun

Apa yg aku buat adalah bergambar dan bergambar...byk port menarik kt dlm ni

Jln2 lg sampai kt depan lee garden..ada byk gerai2 jual souvenier, baju bajan kt tepi2 jln tu.Jln py jln jumpa gerai makan dgn tanda halal dpn lee garden plaza..nampak ada meja kosong..trs lah duduk..tunggu apa lg..kang kena kebas lak.

Inilah stall pilihan kitorang


Aku order teh ais ngan Keoteow seafood (THB50). Teh ais tu seddappppp...(THB20)

Tgh2 mkn tu tetiba ada org dtg jual tebu sebungkus THD 20..apahal ko jual tebu kt aku ni..sekali dgr bunyi gajah kt blakang..oh mak ko..terkejut oiii...dah hbs bab gajah..tetiba tikus lak melintas-lintas kt bwh meja tu...apa lg terjerit-jerit lah semua org...haha..

Terjumpa pak pulut mangga ni..nafsu mkn adalah membuak...beli lg..(THB 50)

Pulut mangga tu ada lah tidak mampu utk dihbskan mlm itu...jadinya?????

Pulut mangga jd breakfast aku..minum ngan nesafe (THB 13) beli kt 7E


Bersambung di episod seterusnya

No comments:

hak milik geng seliparkentel