Saturday 5 April 2014

Trip release tension - Cameron Highland

WEEKEND GETAWAY - CAMERON HIGHLAND (2D/1N)

DAy 1

TRip ni adalah untuk menghilangkan stress kerja....asyik OT saja..jom lah kita pergi menghirup udara sejuk pulak...haha

Untuk trip ni, x ada geng selipar kentel yg ikut...almaklumlah semua dah pernah sampai sini...aku pun setiap tahun mesti naik sini..tp x pernahnya jemu. Jdnya aku ngan opismate aku jer utk getaway ni

Kitorang berkumpul kat LRT gombak sbb ada geng yg naik LRT.Ada lapan org yg join..jd bwk 2 myvi...

Untuk hotel kitorang dah book kt agoda...hotel country lodge resort..harga utk bilik quad adalah dlm rm 250 rasanya.Hotel ni kt area brinchang, belakang petronas dan balai bomba cameron.
Lps tu kitorang kutip duit sorang RM 50 utk petrol and toll

Dalam pukul 7.30 kitorang gerak and berhenti isi minyak sekejap kt MRR2..then terus menuju ke tol duta...memandang kan semua blm breakfast..kitorang singgah lah kt R&R Rawang. Awal pg camni pun ramai tu orang.Nak cr meja kosong pun susah aih.

Dah siap mkn, kitorang terus direct ke perak, exit simpang pulai. Aku slalu ikut simpang pulai utk ke cameron sbb jalan dia agak elok dan kurang bengkang bengkok
Tp lps kluar dr simpang pulai...kitorang x trs naik cameron....tp melencong ke Kellie's Castle.Last aku ke sini 3 thn lps kot.Dr simpang pulai nak ke kellie's castle dlm 30 minit rasanya. Ikut jer signage Kellie's Castle...insyaalah jumpa lah nanti

Kellie's castle ni adalah istana lama zaman british yg x sempat siap..dan dibuka kepada pelancong..ada jgk night tour utk yg gemarkan paranormal...definitely not for me...i'm afraid of ghost
Tiket masuk adalah RM 5

Ada kedai makan kalau nak minum2, lepak2

Ahli2 rombongan di depan entrance gate Kellie's Castle

Kellies's Castle...look at the architecture..sgt cantik

Rooftop of the Castle

Balcony di tingkat atas
This is Ghost Balcony..seram aku nak lalu sini

History of the balcony

Ada improvement dr last time aku ke sini...rasanya ada renovation yg diorang buat

Dalam pukul 12.30 kitorang gerak utk naik ke Cameron...jln adalah sgt jem sbb ada construction bagai...sampai hotel dlm pukul 3 ptg..terus check in kt Country Lodge Resort...lpk2..mandi2...then kluar balik...x kan nak dok dlm bilik kan ....dah jauh berjalan ni...
Kitorang kluar nak cr mkn...dkt petronas tu kan ada rumah2 kedai...kitorang mkn kt gerai sblh Parkland Hotel..Gerai Makan Pantai Timur kot..tp mknan not bad...

Depan Country Lodge

Selesai mkn2...terus kitorang gerak ke Cactus Valley...kena cepat takut tutup plk nanti. Cactus Valley ni dekat area brinchang...berdekatan ngan Pasar Malam brinchang...dlm kawasan Big Red Strawberry..Kitorang masuk dlm kawasan Big Red tu and park kt atas sbb kt atas ada lebih byk parking

Ada kedai souvenier jgk masa nak ke Cactus Valley dr tmpt parking

Cactus jenis renjong

Bulat bulat pun ada

Masuk Cactus Valley ikut lorong tepi signage ni...jln adalah 1 way

Hotel kami belakang Balai Bomba

Hotel Exterior..Quad Room adalah bwh tanah..ada tangga turun dr parking tu...

Lobby - ada a few tour yg ditawarkan..sunrise tour mcm menarik..maybe next time

On the way ke pasar mlm..singgah kedai souvenier..pilih kak...abg tgk jer ke???

Pasar Mlm Brinchang...agak besar...mcm2 ada..mkanan, sayuran, teh

Day 2

Pagi2 kitorang dah siap berkemas...ada tujuan penting pg ni...kitorang blm check out tp nak terjah tmpt ni dulu..konon nya nak breakfast kt tmpt yg kitorang nak terjah ni..tp perut memasing dah berbunyi..so kita cr sarapan kt kedai terdekat dulu.
Kitorang mkn kt gerai di foodcourt Brinchangtepi jln tu...ada a few gerai yg buka..tp sistem kt sini..kalo korang duduk kt meja depan satu gerai tu..korang x leh order mknan dr kedai yg lain...x pernah lg aku jumpa sistem camni.

Dalam pukul 8.30 pg kitorang dah gerak dr Brinchang ke arah Kea Farm...tujuan utama adalah nak ke Sg Palas Tea Plantation...aku mmg  x pernah sampai sini walaupun dah byk kali aku ke cameron..sbbnya..aku dgr org ckp jln dia agak mencabar..bengkang bengkok dan sempit.

Tp sbb ada sorang ahli rombongan yg suka bebenor ngan scene OMBAK RINDU ...aku pun dgn rela hati pergi lah jgk..sbnrnya aku pun nak gak tgk tmpt yg aku blm sampai ni..slalu aku berhenti ladang tea tepi jln tu jer masa nak turun ke simpang pulai..nama dia Cameron Vallley Tea kot.....

Dah sampai area Kea Farm...dr arah brinchang..simpang nak ke Sg Palas adalah sblh kiri...signage dia agak terlindung kalau ty aku...lorong masuk adalah sedikit mendaki...start dr sini korang mmg akan mula mendaki bukit tp pemandangan adalah awesome.Kiri kanan hijau
Jalan agak sempit tp masa aku pergi bkn cuti sekolah..jd masih dlm keadaan terkawal..aku bwk selow-selow jer...takut ada kereta tetiba muncul kt selekoh tu...mmg kena ada budaya bertimbang rasa kt sini...kalo ko degil..terjun masuk ldg teh lah ko...

Keadaan jalan on the way naik ke Sg Palas..susah kalo berselisih..lbh2 kalo selisih ngan bas..ngeri aih..aku dok berdoa jgnlah ada bas nak turun time ni

Akan disajikan dgn pemandangan ini

Dan ini jgk...nampak jln kt bwh tu yg kita nak lalu...naik turun bkt jgk nak sampai tu pun..agak lama ..mungkin sbb aku drive cam siput

Kalau nak merasa kenyamanan dan ketenangan..aku suggest tmpt ni...aku mesti dtg lg bwk family aku plk nanti..

Bila nampak cafe terapung ni..maksudnya dah sampai...katanya scene ombak rindu kt sini

Kat bawah tu sekolah...korang kena park kereta kt situ..then jln kaki utk naik ke cafe tu..kitorang naik ikut jln yg bertar...nanti turun ikut tangga dan lalu lorong antara ldg2 teh

Ahli rombongan di depan Boh Tea Centre..sampai jgk kita

Pastry & kek yg dijual
Suasana dlm cafe...kalau dpt duduk kt open air kt luar tu mesti lg best..dgn pemandangannya yg indah
Pemandangan ldg teh dr arah cafe
Lps dah hbs menjamu selera..bolehlah jln ke arah sini plk...kat depan tu ada kedai jual segala jenis teh boh ..kedai adalah di sebelah kiri

Jln depan lg...akan jumpa kilang teh...korang msk ikut entrance tu..x sampai 5 minit korang dah sampai pintu kluar kilang..masuk FOC

Perkakas memproses teh di kilang..entah masih beroperasi ke tdk

Kitorang turun ikut tangga ni ..lps tu lalu kt lorong kecik tepi ldg teh tu utk sampai ke parking..parking kt tmpt warna hijau nun di bwh  sana

Dah ambik kereta...terus bergerak balik hotel utk check out..tp!!!!!!sempat lg kitorang menyinggah kt ldg teh tepi2 jln tu..pantang ada ruang utk park..trs lah park...

Geng WNB 943 di celah pokok teh

Cukup cukup sudah bergambar kt ldg teh tu..jom blk hotel and check out..lps check out kitorang ke Kea Farm pulak utk last shopping..ada yg nak beli jagung, sayur....strawberi bagai..
Parking adalah agak seksa nak cr kt sini...korang boleh belok kanan (kalau dr arah brinchang) masuk simpang pasar kea farm tu dah parking kt bwh sana...tp aku x pernah park kt dlm sana..aku slalu park tepi2 jln jer..korang kena berhati-hati kalau park tepi-tepi jln ni sbb pakcik traffic suka menyaman ....

Sesi memilih sayur..aku beli jagung jer...3 longgok RM 15..satu longgok ada 7 btg kot

Suasana di pasar Kea Farm....sini memang slalu ramai org..tmpt tumpuan pelancong

Membeli strawberi adalah perkara wajib kalo dtg cameron...strawberry coklat pun sodap..RM2/2.50 sebatang

Dah lps dr shopping kt Kea Farm..kitorang nak cr farm utk petik strawberry pulak.So..kitorang nampak Raju Strawberry Farm utk strawberry picking..kitorang pun naik lah ke atas bukit tu ha..sekali ty harga..dia kata sekilo RM 60..hoi apsal mahal benar...blah lah

Kitorang terus jer turun dr farm tu dgn hati yg frust..on the way ke kg raja..sekali nampak satu farm utk strawberry picking jgk..aku dah x igt nama dia..chinese punya...kitorang stop and ty harga..dia kata sekilo RM 30..boleh masuk 2 org...so 4 org yg masuk sbb yg lain x nak...ini 1st experience aku petik strawberry..slalunya beli yg dah siap packing trs ngap jer...

Sesi memetik strawberry bermula

Merah-merah kan strawberry dia..pandai-pandailah korang pilih mana yg berkenan..sbb kitorang jer kt dlm tu maka berlama-lama lah kt dlm tu

Dah lps dr strawberry picking...kitorang bergerak ke Lavender Valley..tp masa dah agak lewat..jdnya hajat nak masuk x jd..lgpun bdk2 laki mana excited nak masuk sini.aku dah pernah masuk..jd no hal lah...Sampai kt simpang pulai dah pukul 6ptg ...cr klinik (sbb aku sakit mata) ngan restoran nak mkn.Dr tgh hari x mkn...semua muka nak naik hangin dah..

Perjalanan dr simpang pulai ke kuala lumpur adalah sgt jem...sampai KL dah pukul 12 mlm...nasib baik aku dpt mc 2 hr ...dpt lah aku rehat sekejap sblm aku terbang ke surabaya pulak sehari slps tu..