Monday 14 July 2014

LANGKAWI-HATYAI ( DAY 3)

Day 3

Lps dah breakfast apa yg patut...aku mkn nasik smlm yg aku beli kt night market tu...Pukul 5.30 pg kitorang dah turun kt reception utk check out..py lah lembab, aku dah lah nak kejar van ke saturn pukul 6.30 pg ni.
Lps dah check out and ambik pasport kt reception tu, trs kluar cr tuk tuk utk ke bus station (THB 30/sorang).sampai kt situ terus cr kaunter tiket ke saturn.

Van yg kami amik utk ke tanmalang jetty (THB120)...penuh penumpang van pg tu 

Platform 30 utk ke Saturn

Kata jer pukul 6.30 gerak..tp pukul 7 gak gerak..lps tu siap berhenti kt station mana lg tah ambik penumpang..lps tu lak sampai area saturn,berhenti-henti lak drop org..risaunya lak aku takut terlepas feri.Nasib baik yg bwk van tu org muda..mmg merempit lah, mungkin jgk dia tau kami mengejar feri ke langkawi ni...sampai Tammalang pukul 9.15 , terus berkejar ke kaunter tiket utk bot 9.30.Ramai lak yg queue, jgn lah hbs tiket.Nasib kami baik sbb ada lg tiket.Lps imigresen, kami trs mencari feri ke langkawi..feri dah sampai and boleh dah masuk. Nasib x kena panjat palang feri naik ikut atas bot kali ni.

Ferry ke langkawi...3 tingkat dan aku dpt tingkat bwh sekali..x ada tingkap..lemas aku rasa

Keadaan dlm ferry...tingkat paling bwh..x ada tingkap kan..bosan x leh tgk luar

Ferry bergerak lewat setengah jam..Dlm pukul 12 tgh hari kami sampai di Langkawi. Mcm biasa mkn dulu kt foodcourt jetty kuah.Lps dah siap mkn, mula cari kereta sewa.Susahnya nak cr kereta sewa time ni.Banyak yg hbs. Kitorang nak cr Viva atau Myvi auto jer. Last2 jumpa jgk MYVI auto RM 120.Ambik kt jetty pukul 1.30, htr esok nya pukul 4 ptg kt airport.

Ambik kereta, kitorang terus cr petrol station, maklumlah kereta sewa mana depa nak kasik minyak byk2..yg ada pun dah berkelip-kelip mintak tambah. Kitorang just isi RM 30 jer

Dah siap isi minyak, terus ke Pantai Tengah cr hotel yg kitorang dah book.Bukan hotel pun tp lebih ke arah hostel. Nama tmpt kitorang stay ni T star cottage.
Kami pilih tmpt ni sbb murah..kitorang book kt booking.com RM 60/night. Dia akan mintak deposit RM 100..so total kena byr masa check in RM160.
Cottage ni ala2 kg house..dikelilingi pokok2..ada gak monyet kt hutan belakang bilik tu..so berhati-hati bila buka tingkap..kang ada lak tetamu x diundang
Bilik yg kami dpt rasanya yg plg sempit kot and tak ada aircond..maklumlah budget kan.NO TV jgk dlm bilik tp ada access wifi.Kalau nak benda2 lain cthnya air panas,seterika,sabun,toilet roll adalah dikenakan charges ok.Nak pinjam seterika kena byr RM 3, haruslah aku pakai baju kroyok tu dr aku mintak seterika.Blm pernah sepanjang aku stay kt budget hotel either in msia or oversea kena charge segala benda ni.



 Cafe & reception. No breakfast tp kalo setakat nak beli air atau maggi leh lah beli kt cafe tu.Nasik goreng/nasik lemak cam x ada jer

Bilik air dia cantik.Si nor siap menjerit, aku terkejut igt cik nyet msk ke apa..rupanya excited tgk bilik air..haha

 Ini tmpt tidur..x ada katil tinggi ya..kt atas lantai jer tilam tu...

 Ala2 rumah kg..nampak tilam kt belakang tu...ruang tu muat2 utk sorang jer berjalan.. xleh selisih..

Ada 2 kerusi rehat kt beranda bilik..blh lepak2 lyn wifi

Laluan pejalan kaki utk ke bilik..bilik aku tingkat  bwh paling hujung.

Check in adalah pukul 3pm dan kanak2 adalah tdk dibenarkan menginap di sini.Depa x nak org bising-bising kot.

Lps dah check in mandi manda semua..apalagi jom lah start pusing Langkawi..kita x ada masa ni..esok nak blk KL dah

Tempat pertama yg kitorang pergi.......
Cable car-dlm 1/2 jam dr T-Star cottage.

Entrance Oriental village..cable car kt dlm ni..kaunter tiket adalah agak tersorok..sila bertanya

 Ada kedai2 jual souvenier

Sayup2 cable car..gayat gak aku..nasib x berapa berangin time ni

View dr station tinjau paling atas

Duo selipar kentel utk trip ini...hehe

Layan ice-cream dulu..small (RM 2.50)..Ok lah utk rega kt atas ni

Bridge yg berapa thn dah under construction tp x siap2 jgk..frust aku x leh lalu situ

 Nami island..sesapa yg dah sampai Nami, Korea???sama tak????aku rasa yg patung 2 ekor tu sama
Ada peminat winter sonata???Me? I love Autumn in my heart drama

Dah hbs meronda kt Geopark tu..kitorang bergerak ke Tanjung Rhu...org ckp sini cantik utk layan sunset...kitorang sampai dlm pukul  5.45 ptg...sekali sampai ada gate bgai and ada bangla jaga gate tu..aku ty ada apa kt dlm tu siap ada gate bgai..x kan nak pi pantai pun ada gate kot???dia jwp ada pantai..aik..pantai pun kena ada gate...ada hotel ke????x ada dia kata....lg lah aku confius tp dia bg gak kitorang masuk....korang ckp jerlah korang nak naik bot utk mangrove tour ke apa..mesti dia lps punya

Dah sampai area pantai...ada satu warung mkn kt sini..leh lah lyn air kelapa ke apa (RM2)..aku minum kt situ

Ada gak kedai jual baju bajan tema pantai 



 Dah nama Tanjung Rhu....banyaklah pokok-pokok rhu

 Femes utk layan sunset..tp aku sampai terawal...mls nak tunggu...

Pantai yg bersih dan terjaga..ada hotel gak kt sini..mcm ala2 mewah jer aku tgk

Ada jugak tour2 yg disediakan...Kalo dtg beramai-ramai mmg best ambik tour ni..jimat sikit...aku teringin mangrovetour tu...maybe next time

Bot-bot kt tour booth tu..x tau lah bot nelayan or bot untuk tour

Dah lps dr Tanjung Rhu..kami bergerak ke Bandar Kuah plk..nak cr coklat katanya

Driver dan pengangkutan kami di Langkawi..aku adalah part time driver (shift malam shj)

Di pekan Kuah, kami mula2 ke Idaman Suri tp yg ada kt situ pinggan mangkuk jer, coklat x ada...salah branch kot...lps tu kami ke HJ Ismail Group..shopping coklat kt sini dah



 Pepero RM21.90

Coklat2 yg aku beli kt Hj Ismail Group...aku x byk shopping..sekadar utk kwn2 opis

Puas hati dah beli coklat...cr jln pulang lah kan..masa nak naik satu flyover kt situ ternampak lak Pasar Malam..apa lg...jom singgah...WE LOVE PASAR MLM...pasar mlm tu nampak besar...sori..no picture...mata memasing dok tgk mknan yg beraneka dan murah-murah...x tau nak pilih yg mana..Nasik Kandar RM 3,Aku ada nampak pulut durian RM 5...aku teringin tp kang hostel aku x bg bwk masuk dlm pulak.Last2 aku beli nasik campur... x silap, aku ada ambik a few lauk and kakak tu charge aku RM 4 jer..btl ke idak kakak ni kira???apsal murah benar..

Balik hostel, mkn2 and start mengemas sbb esok pepagi nak pergi island hopping and trs check out lps tu..takut x sempat nak packing plk.

Episod terakhir to be continue.......

No comments:

hak milik geng seliparkentel