Saturday 2 November 2013

Day 2 - Jom kita ke JEJU

Ok ...Let's terjah JEJU....tmpt yg kitorang plg excited nak pegi..slalu tgk kt dlm drama korea sj..ingat drama MY GIRL....ingat!!!..bgs...mungkinkah akan kutemui ldg tangerine itiew...

Seawal jam 4 pagi, kami dah bersedia kumpul kt meja mkn sblh reception counter. Menunggu si Andy untuk pick up and send us to GIMPO airport untuk penerbangan ke JEJU. Perjalanan akan mengambil masa dlm 30 minit dari Korstay ke Gimpo airport. Flight kami pukul 7 pg. Semua domestic flight adalah dr Gimpo dan bukan Incheon Airport..ya adik-adik

Flight yg kami ambik adalah AIR BUSAN

Kami ni x penah dgr ada Airline nama AIR BUSAN utk ke JEJU..slalu kwn2 yg balik dr JEJU  depa ckp naik Jeju Air, Jin Air ,Easter Jet.Tp aku rajin nak buka website fight ke jeju..then aku ternampak AirBusan.Lps tu start compare rega tiket utk setiap airline.Of course lah nak cr yg murah kan?
Last-last lps compare mengcompare, kitorang decide ambik air busan. Rega GIMPO-JEJU-BUSAN adalah dlm RM 250 (include free luggage 20kg per pax). Korang juga akan dpt discount untuk entrance kat selected places (boleh refer Air Busan website untuk tgk tmpt2 yg ada discount).Korang tunjuk jer boarding pass Air Busan tu.Kitorang  x masuk semua tempat, tp masa masuk RIpleys believe it or not dgn Busan Aquarium,kitorang mmg dpt dscount lps tunjuk boarding pass.

Lps sejam dlm flight...sampailah GSK ke JEJU island.Dah lps ambik luggage semua...kitorang terus gerak ke luar arrival hall..nak cr bas ke Seogwipo.

Kluar dr hall tu, nampak ada bas kt luar..mcm kt LCCT tu..tp sini dia panggil limousine bas...ambiklah limousin bas no. 600. Hostel yg kami pilih JEJU HIKING INN kt seogwipo sbb kt area situ ada byk tmpt menarik compared kalo stay kt JEJU town. Ambik masa dlm 1 jam jugak utk sampai. Nanti turun kt SunBeach Hotel.Nak senang, korang tunjuk jer hotel address kt drebar bas tu..nanti dah sampai Sunbeach bus stop..dia akan bgtau...

Ni lah hostel kami utk 2 mlm di Jeju

Lepak kt rooftoop and mkn maggi sambil ambik udara sejuk....

Masa nak ambik kunci bilik..pakcik kt reception tu ty...nak pi jln mana kt Jeju...siaplah di ajak dok kt meja tu..terangkan pasal tmpt2 menarik kt jeju tu...lps tu kami pun decide utk ambik teksi utk 1 hr jln2 (8 jam).Rega dlm 110,000 KRW.

Dah lps simpan bag, kami keluar balik.Menapak ke Sunbeach Hotel utk ambik bas ke Jugmun Tourist Complex. Kat sini ada teddy bear museum, ripleys believe it or not, ada waterfall, chocholate land.Tp kitorang masuk ripleys ngan teddy bear museum sj.
Harga entrance ripleys - KRW8000 (tunjuk boarding pass air busan utk disc)

nampak bangunan camni..silalah tekan loceng ya..

Antara koleksi dlm Ripleys tu....

Berdepan dgn Ripleys tu...korang akan nampak Teddy bear museum...tgk kiri kanan kiri..then lintas

Harge entrance Teddy bear museum - KRW 7000

Teddy bear museum and patung2 nya

Teddy bear ada kt a few places...pilih2..nak pi yg mana satu

Dah lps hbs pusing2 kt teddy bear museum, GSK terus ke bus stop tunggu bas nak balik hostel.Dah sampai hostel, singgah beli nasi instant kt family mart sblh hostel tu.Rega instant rice tu dlm KRW1300 sebekas kecik.Balik hostel, lepak kt lobby hotel...tadaa..buka serunding...ikan bilis sambal semua..then ngap...kelaparan dah ni...

Bolehlah sesapa nak try...susu pisang ngan strawberry
Lps dah kenyang semua, gerak2 ...kita pegi air terjun lah...kluar entrace hiking inn..belok kiri..then jumpa 1st junction belah kanan...ada signboard tulis Cheonjiyeon Waterfall. Dalam 10minit jln, sampai lah ke air terjun tu.

Dah sampai...jom beli tiket...siapkan KRW2000

Lyn gambar kt waterfall...sapa yg dok kt hiking inn..blhlah pegi sini sbb jln kaki jer pun

Dah selamat tawaf waterfall area tu...jom lah balik hostel rehat2 pulak...

Menapak balik ke hostel dr air terjun

Sampai hostel,lepak -lepak kt rooftop..ambik-ambik gambar...
Wei..nanti dinner kt atas sini....suggest salah sorang GSK
Boleh2...pukul 8 tau....nak mkn apa?
Mkn maggi ah..tu ada microwave...
Woi..aku  x join ah...sejuk gedi kt atas ni..aku nak tido...balas aku yg tukang update entry ni...

Aku pun x tau pukul berapa depa hbs dinner tu..Aku dah membuta...esok dah janji ngan Pakcik teksi pukul 9 pg utk taxi tour jeju

Chow...tunggu update hr kedua di jeju

Anonymous said...

Datin.... Terkezut aku... dh ada story jeju kt sini. Bagus2.. teruskan usaha ye

Unknown said...

Ano...tgh usaha lah ni..aku takut sekejap jer aku rajin nih