Saturday 4 January 2014

Day-2 : Parapat-Brastagi

Kul 7 pagi.. kami semua dh bangun siap2 tuk check out & bfast.. After bfast.. kami akan menaiki ferry menuju ke Samosir Island untuk melawat Tomok & Ambarita village.. Beg kami semua dh diangkut masuk dlm perut bas. So kami ke Samosir Island.. berlenggang kangkung...

Subuh di Parapat

Pagi di sekitar hotel.. indahnye langit... 

 Parapat town

View dr hadapan balkoni.. depan tu tasik toba

Bfast time... hepi je..
View dr depan pool restoren.. blkg tu samosir island 

Ni la ferry kami.. ada rupe ferry x????

Dr atas ferry..cam feel kat NZ lak.. 

Horas Samosir or" Selamat Jalan Samosir "

Jemaah bergambar reramai di pintu masuk Samosir Island

Dalam 1/2 jam perjalanan, kami pun sampai di Samosir Island. Di sini, kami akan dibawa melawat ke Tomok Village. Bkn kg Tomok penyanyi tu tau.. tp ni perkampungan org batak. Sepanjang perjalanan ke Tomok village ni, akan melalui kedai2 menjual barang2 souvenir or t shirt2 danau toba. So kalau teragak2 nk beli tshirt danau toba/FM.. sile beli di samosir island dulu.. Coz di medan mmg xkn jumpe.
Layan lg pic di Tomok Village ni..

Rumah org batak 


Tour guide kami... Pak saragi tgh bg penerangan ttg hukuman di Tomok Village

Souvenir shop di sepanjang jalan ke kg Tomok

Selesai melawat Tomok Village, kami menaiki ferry balik tuk ke Ambarita Village. Di sini kami dibawa melawat ke makam Raja Sidabutar. Kami akan melalui kedai2 souvenir di sepanjang perjalanan ke makan Raja Tomok ni. Kedai souvenir di sini lagi byk compare to kedai souvenir yg ada di Tomok Village. Separuh hari gak la kami melawat ke samosir island ni. Kire2 dalam kul 1 tghari kami pun sampai di Parapat tuk lunch dan seterusnye ke Brastagi. Perjalanan ke Berastagi ni lebih kurang dlm 2 jam. Dlm perjalanan kami dibawa berenti sebentar di Simarjarunjung tuk minum ptg teh halia lebih kurang 1/2 jam.
Selesai minum teh, seterusnye kami ke Sipiso Piso Waterfal. Dalam sejam gak la kami disini. View mmg superb.
Setelah penat seharian berjalan akhirnye kami pun sampai di Brastagi tuk check in tepat jam 8pm. Sblm pegi ke hotel.. kami dibawa sebentar melawat ke pasar buah di bandar brastagi. Brastagi ni ala2 cam cameron la. Kawasan tanah tinggi. Sejuk. Di sini  ada pasar buah dh bunga. Time kami sampai, jalan2 dan bumbung2 rumah dipenuhi dgn abu2 putih. Pak Saragi beritahu yg gunung berapi di sini baru saje meletus and abu2 putih tu dtgnye dr gunung berapi tu... rezeki kami..sempat gak melawat kwsan berastagi ni. Selesai melawat pasar buah, kami dibawa ke hotel tuk check in 1 mlm dan dinner.

Bye bye Danau Toba.. 

 Aktiviti minum teh halia dgn pisang goreng

Depan restoren teh halia

Sipiso Piso Waterfall 

View dr atas Sipiso Piso Waterfall

Kedai2 jualan di Sipiso Piso Waterfall

Kedai Bunga di Brastagi

bersambung Day 3


No comments:

hak milik geng seliparkentel